Routovanie a routovacie protokoly

Routovanie - smerovanie

Statické
Na základe metriky a administrative distanc
Má najvyššiu prioritu. Administrative distanc je napr. pri ciscu 1

Default Static Route
Router(config)# ip route 0.0.0.0 0.0.0.0 interface

Dynamické
    Nasadenie routovacich protokolov ma zmysel iba ak existuje viacnásobné spojenie medzi dvoma routrami (hlavne a záložne)
alebo pri nasadení minimálne troch routroch, ktoré sú vzájomne prepojene.

Routovaci protokoly rozdeľujeme na:

Distance Vector
(algoritmus vektorov vzdialeností)
dištancný“ vektor, ktorý udáva vzdialenost ku každému inému uzlu v sieti

• Ford-Fulkersonov príp. Bellman-Fordov algoritmus
• smerovanie - každý router si vypocíta vzdialenost ku každému dostupnému cielu intersiete
• vzdialenost - zvycajne urcená poctom hopov v spojení
• nesprávny výber cesty môže spôsobit zacyklenie paketov
• rozosiela svoju smerovaciu tabulku svojim susedom
• casto rozosiela aktualizacie
• RIPv1 a RIPv2 pouzivaju hop-count ako metriku
• smerovac vidi v sieti iba svojich susedov
• pomaly konverguje
• nachylny na vytvaranie smerovacich kruhov
• jednoduchy na konfiguraciu a spravu
• poziera velke pasmo
RIP Routing Information Protocol
administrative distanc je 120 (cisco)
pracuje na základe hopov (max. 15)
30s čas výmeny informácií medzi susednými routrami
Nepodporuje VLSM (Variable Length Subnet Mask)-vyžaduje rovnakú podsietovú masku všetkých zariadení, lebo smerovacie aktualizácie neobsahujú informácie o podsietach - clasful protokol
periodicky broadcasts zaberá veľkú časť kapacity liniek

RIP2 (v2))

Rozšírenie počtu hopov
podporuje VLSM-classless protokol, multicat, autenticacion

Konvergencia
1. lokalny router zisti chybny route a posiela flash update a vyhodi route z tabulky (triggered update with poison reverse)
2. prijimaci router posle flash update a spusti na dany route Holddown
3. povodny router sa dotazuje susedov na mozne dalsie cesty. Ak sused taku cestu ma posle ju
4. povodny router cestu zaradi do tabuky
5. router, ktory je v holddown ingnoruje alternativny route
6. ked router ukonci holddown prime alternativny route

IGRP Interior Gateway Protocol
cisco protokol
administrative distanc je 100 (cisco)
pracuje na základe:
 bandwidth (bps interface) -rýchlost
 delay -oneskorenie
 load -zataženie siete
 reliability -spolahlivost
90s čas výmeny informácií medzi susednými routrami
Metrika=(K1*bandwidth)+(K2*bandwidth)/(256-load)+K3*delay+[(K4/reliability)+K5]
Nepodporuje VLSM (Variable Length Subnet Mask)-clasful protokol
max. pocet routrov na ceste je 255

Konvergencia
1. lokalny router zisti chybny route a posiela flash update a vyhodi route z tabulky (triggered update with poison reverse)
2. prijimaci router posle flash update a spusti na dany route Holddown
3. povodny router sa dotazuje susedov na mozne dalsie cesty. Ak sused taku cestu ma posle ju
4. povodny router cestu zaradi do tabuky a posle novy flash update (cela routovacia tabulka)
5. router, ktory je v holddown ingnoruje alternativny route
6. ked router ukonci holddown prime alternativny route

interface Ethernet0
ip address 172.16.1.1 255.255.255.0
!
interface Ethernet1
ip address 192.168.1.1 255.255.255.0
...
interface Serial2
bandwidth 128
ip address 172.16.249.1 255.255.255.0
!
interface Serial3
bandwidth 56
ip address 172.16.248.1 255.255.255.0
...
router igrp 10
network 172.16.0.0
variance 3


IGRP aktualizácie su enkapsulované v IP with the protocol field (in the IP header) set to 9.
Update timer (default value: 90 seconds)
Invalid timer (default value: 270 seconds)
Hold-down timer (default value: 280 seconds)
Flush timer (default value: 630 seconds)

RTMP Routing Table Maintenance Protocol

Link state
(algoritmus stavu spojení)
• „stavový“ vektor, ktorý udáva „stav“ linky ku každému susedovi • pouziva najkratsiu cestu
• aktualizuje len vtedy, ak sa v topologii nieco zmeni
• rozosiela link-state packety vsetkym smerovacom v sieti
• smerovac vidi celu topologiu siete
• konverguje rychlo
• nieje nachylny na smerovacie kruhy
• tazsie sa konfiguruje
• zozerie viac pamate a vypoctoveho vykonu nez distance-vector
OSPF Open Shortest Path First
administrative distanc je 110
uchováva informáciu o stave celej siete a podľa toho určuje cestu
Metrika=100 000 000/bandwidth Algoritmus Dijkstra Informácie o sieti sú aktualizovane každých 30 min alebo pri zmene štruktúry (výpadok linky)
nie je limitácia hopov
podporuje VLSM-classless protokol

IS-IS
administrative distanc je 115
Algoritmus Dijkstra
Hybrid routing protocol
EIGRP
cisco protokol
administrative distanc je 90 (cisco)
Algoritmus DUAL Diffusing Update Algorithm Informácie o sieti sú aktualizovane každých 30 min + x s medzi susednými sieťami alebo pri zmene štruktúry
podporuje VLSM-classless protokol
Podporuje IPX, Appletalk, IP

Konvergencia
1. lokalny router zisti chybny route, hlada v tabulke topologie feasible successor. Ak taky nenajde prejde do aktivneho stavu
2. povodny router sa dotazuje susedov na mozne dalsie cesty, a prima potvrdenia routov
3. Ak iny router vie alternativnu cestu posle ju dotazujucemu routru
4. ak povodny router dostane acceptable successor zaradi ho do routovacej tabulky
5. router posle flash update pre cestu s vyssou metrikou
6. primaci router posle potvrdenie
Path vector

BGP Border Gateway Protocol

Tabulka Administrative distanc

Zdroj routovania Štandardná distance
Pripojeny interface 0
Static route 1
Enhanced IGRP summary route 5
External BGP (Border Gateway Protocol ) 20
Internal Enhanced IGRP 90
IGRP Interior Gateway Protocol 100
OSPF 110
Intermediate System-to-Intermediate System (IS-IS) 115
Routing Information Protocol (RIP) 120
Exterior Gateway Protocol (EGP) 140
On Demand Routing (ODR) 160
EIGRP external route 170
Internal BGP 200
Neznámi 255

 

  Typ Vnorenie Charakteristika cesty Hladanie susedov
RIP IGP / DV RIP -> UDP -> IP pocet “hops”  
IGRP IGP / DV IGRP -> IP súbor metrík  
OSPF IGP / LS OSPF -> IP cena výstupného interfejsu (1-65535) samostatné pakety (Hello)
Integrated IS-IS IGP / LS do spojovej vrstvy suma cien ciest cesta 1-32) samostatné (Hello)
BGP EGP / DV BGP -> TCP -> IP bez cyklov; urcuje siet. admin. konfigurované

 
 

Klucove body navrhu IP siete - urcit pocty hostov a subnetov s vyhladom do buducnosti
- brat do uvahy existujuce zariadenia (aj od inych vyrobcov)
- pre agregaciu (sumaririzaaciu) musi byt zohladnena topologia siete pri navrhu IP adries
- pri pouziti VLSM protokoly musia prenasat aj masku
- pri vyhladavani sa pouzije najdlhsi match
- v kazdej vrstve hierarch. Designu musi byt dostatocna kapacita bite. Sumarizacia
- automaticka na zaklade Internet adries alebo prirodzenych hranic tried
- manualna VLSM pracuje na principe longest match
Ak sa vyskytuju nespojite siete treba sumarizaciu vypnut.

Kedy moze byt pouzita sumarizacia (doplnenie existujucej siete):
- adresna schema odpoveda fyzickej topologii
- fyzicka aj logicka topologia je hierarcicka
- sumarizovane adresy musia mat rovnake high-order bity
- prirodzeny typ toku prevadzky odpoveda hier. Designu
- musi byt podporovany VLSM